Laagdrempelig leren over diabetes.

SugarVita is een leuk en interactief spel voor mensen met diabetes type 2. Het is een virtueel bordspel dat gespeeld wordt op een tablet. De spelers doorlopen in het spel één of enkele dagen met alledaagse activiteiten zoals het ontbijt, lunch, avondeten en tussendoortjes. En ook tuinieren, boodschappen doen, wandelen, fietsen en het hebben van stress. Maar er komen ook onverwachtse dingen op je pad: een collega die trakteert op een stuk taart of je moet noodgedwongen je lunch overslaan vanwege drukte op je werk. En wat doe je dan? De spelers beschikken over hun medicatie en producten zoals dextro en een ‘optie om te wandelen’ waarmee zij hun bloedsuiker kunnen beïnvloeden. De speler die aan het eind van het spel zijn bloedsuikerspiegel het langst gezond heeft gehouden, wint het spel. Mensen spelen het spel ook met familie en vrienden, zodat ook zij inzicht krijgen in diabetes. Gedragsverandering doe je tenslotte samen met je omgeving!

SugarVita is een uniek spel
Het unieke van deze diabetesgame is dat het gekoppeld is aan een wetenschappelijk ontwikkelde simulator. Deze simulator kan voor elke patiënt de bloedsuikerspiegel voorspellen na uiteenlopende soorten eten, dranken, beweging, stress en ingenomen medicatie. Op basis van een aantal kenmerken kan de simulator goed voorspellen voor veel mensen. Patiënt of geen patiënt, met of zonder medicijngebruik, jong en oud. Dat is de kracht van het spel.

SugarVita is voor iedereen
Iedereen kan het spelen – van jong tot oud en patiënt of geen patiënt. SugarVita is gemaakt voor young seniors met diabetes mellitus type 2, maar ook familie en vrienden vinden het spel leuk om te spelen.

Het spel geeft spelers op een leuke en eenvoudige manier meer inzicht in diabetes. Mensen met diabetes geven dan ook aan er veel van te leren en het helpt de zorgverlener bij de educatie van diabetes mellitus. SugarVita zorgt voor meer verdieping in het consult en een efficiëntere inzet van de zorgverlener - en dat alles op een leuke manier!

SugarVita kan je alleen spelen, maar het is nog veel leuker om het samen met anderen te doen! Je kan het spel met 4 personen spelen, wat het spel ook zeer geschikt maakt voor groepsconsulten. Spelers leren van elkaar en ervaringen worden met elkaar gedeeld.

Het spel heeft een wetenschappelijke, verantwoorde basis
Met een team van de Technische Universiteit Eindhoven en Máxima Medisch Centrum onder leiding van professor Harm Haak is een diabetessimulator ontwikkeld waarmee de bloedglucose van een individu onder invloed van voeding, beweging, medicatie en stress voorspeld kan worden. Deze simulator is de basis onder het spel SugarVita. Dit maakt het mogelijk mensen op een verantwoorde, gepersonaliseerde manier te ondersteunen.

Het spel wordt al succesvol ingezet in de praktijk
SugarVita is inmiddels met meer dan 200 mensen met diabetes en zorgverleners gespeeld. Samen met hen is het spel ontwikkeld tot een product dat werkt. Spelers geven aan er veel van te leren, vinden het leuk om te doen en spelen het dan ook veel wanneer ze het spel mee naar huis krijgen.

Ook een succesvolle studie in het Máxima Medisch Centrum heeft laten zien dat het spel werkt. 15 patiënten met diabetes type 2 kregen een tablet met SugarVita voor 3 maanden mee naar huis. Meer dan 2/3 van de groep heeft het spel meer dan 10 keer gespeeld in deze periode. Binnen de groep was een significante daling te zien in de HbA1c-waarden. Daarnaast was er een grote verbetering in de zelfmanagementvaardigheden van de deelnemers.

De ontwikkeling van SugarVita is altijd in beweging. We gebruiken de feedback van patiënten en zorgverleners om het spel telkens aan te passen en te verbeteren naar de wensen van onze spelers.